Nou Reial decret llei 1/2025 pel qual s'aproven mesures urgents en matèria econòmica, de transport, de Seguretat Social, i per fer front a situacions de vulnerabilitat
Entre les mesures, s'inclouen la revaloració de les pensions conforme a l'IPC, la millora de les pensions mínimes, les ajudes als municipis, llars i empreses afectats per la DANA, les ajudes al transport públic o les ajudes als afectats pel volcà de la Palma. A més, s'inclou també una mesura addicional en matèria d'habitatge, que no figurava en l'anterior, que és la creació d'un sistema públic d'avals i garanties per a propietaris i llogaters.
Després de la no convalidació del Reial Decret Llei 9/2024 de mesures urgents en matèria econòmica, tributària, de transport, i de Seguretat Social, el Consell de Ministres ha aprovat el 28 de gener el Reial decret llei 1/2025, pel qual s'aproven mesures urgents en matèria econòmica, de transport, de Seguretat Social, i per fer front a situacions de vulnerabilitat, publicat al BOE del 29 de gener.
El Reial decret llei 1/2025 va entrar en vigor el dia 30 de gener de 2025. No obstant això, Els articles 64 (límit de la quantia de les pensions públiques), 65 (revaloració de pensions i altres prestacions públiques) i 66 (actualització del topall màxim i mínim de les bases de cotització en el sistema de la Seguretat Social) produiran efectes retroactius econòmics des del dia 1 de gener de 2025.
El Reial decret llei 1/2025, recull un conjunt de mesures urgents en matèria econòmica, transport, Seguretat Social i protecció a col·lectius vulnerables. Es tracta d'una norma que en bona mesura reactiva disposicions del RDL 9/2024, tot i que introdueix modificacions per millorar la seva aplicabilitat i viabilitat legislativa. A més, s' introdueixen elements nous en matèria d' habitatge i ajuts al transport, ampliant les cobertures anteriors. Les mesures fiscals (que contenien el RDL 9/2025) no s'han inclòs en aquest RDL 1/2025.
- Mesures econòmiques i de finançament territorial
Les mesures econòmiques contingudes tenen com a objectiu reforçar l' estabilitat financera, donar suport a empreses afectades per desastres naturals i garantir l' autonomia fiscal de determinades comunitats autònomes.
1.1 Suspensió del règim de liberalització d' inversions estrangeres
- Es prorroga fins al 31 de desembre de 2026 la restricció a les inversions estrangeres directes en empreses estratègiques.
- Aplicable a inversions superiors a 500 milions d' euros en empreses cotitzades i no cotitzades de sectors crítics, com infraestructura, defensa, telecomunicacions i energia.
1.2 Exempció de pèrdues comptables per a empreses afectades per la DANA
- S'exonera a societats mercantils afectades per la DANA a la Comunitat Valenciana de lacausa de dissolució per pèrdues fins al tancament de l'exercici 2026.
- Les empreses hauran de justificar documentalment l' afectació en els seus comptes anuals.
1.3 Finançament especial per a la Comunitat Valenciana
- L'Estat permetrà a la Comunitat Valenciana contraure noves operacions d'endeutament a llarg termini per a cobrir despeses derivades de la DANA.
- Aquest finançament s' emmarca en el Fons de Finançament a Comunitats Autònomes, ampliant la seva dotació.
- Mesures en matèria de transport
2.1 Ajuts directes al transport públic
- Des de l'1 de juliol fins al 31 de desembre de 2025, el Govern implementarà bonificacions directes a la ciutadania per a l'ús del transport públic:
- Gratuïtat total per a nens i nenes menors de 14 anys.
- Descompte del 50% en títols de transport jove.
- Descompte del 20% en abonaments generals i títols multiviatge.
- Aquesta mesura implica una injecció de recursos a comunitats autònomes i municipis, amb el compromís que aquests aportin almenys un 20% addicional en subvencions.
2.2 Descomptes en transport ferroviari
- Rodalies i Mitja Distància (Renfe): S'introdueixen tarifes reduïdes i nous títols de transport amb descomptes de fins a 40% en trajectes recurrents.
- Línies AVANT estratègiques: Descomptes del 50% en serveis entre Ourense-A Coruña, Madrid- Salamanca i Alacant-Múrcia.
2.3 Foment de la mobilitat sostenible
- Es destinen subvencions directes per:
- L'adquisició de bicicletes elèctriques i de pedaleig assistit per particulars.
- Empreses dedicades a la distribució urbana sostenible.
- Inversió en sistemes de préstec de bicicletes en municipis.
2.4 Beneficis específics per a Canàries i Balears
- Abonaments de transport i títols multiviatge gratuïts a Canàries i Balears.
- Bonificació del 50% en transport marítim i aeri per a residents d' aquests territoris.
- Seguretat Social i mesures laborals
3.1 Revaloració de pensions i protecció social
L' increment de les pensions respon al compromís del Govern de mantenir el poder adquisitiu dels pensionistes a través de la indexació de les pensions a l' IPC.
3.1.1 Revaloració de pensions contributives i no contributives
- S'aplica un increment del 2,8% en totes les pensions contributives i no contributives, prenent com a base l'evolució de l'IPC el 2024.
- Es manté la garantia de revaloració automàtica, evitant la pèrdua de poder adquisitiu.
- S'inclou el Complement de reducció de la bretxa de gènere en pensions, que s' actualitza en 35,90 €/mes.
3.1.2 Pensions mínimes i límit màxim
- Es fixa un límit màxim de pensió pública de 3.267,60 euros mensuals o 45.746,40 euros anuals.
- Pensions mínimes de jubilació:
- Titular amb cònjuge a càrrec: 15.786,40 €/any.
- Titular sense cònjuge: 12.241,60 €/any.
- Titular amb cònjuge no a càrrec: 11.620 €/any.
Orfandat:
- Beneficiari únic: 3.745 €/any.
- Orfandat absoluta: S'incrementarà en 9.275 €/any distribuïts entre els beneficiaris.
Viduïtat:
- Amb càrregues familiars: 15.786,40 €/any.
- Entre 60 i 64 anys: 11.452 €/any.
- Menors de 60 anys: 9.275 €/any.
3.2 Bases de cotització i nou esquema de contribucions
3.2.1 Actualització de la base màxima i mínima de cotització
- La base mínima de cotització creixerà en la mateixa proporció que el Salari Mínim Interprofessional (SMI) incrementat en un sisè.
- La base màxima de cotització s' incrementarà en un 4%, compost per:
- 2,8% corresponent a la revaloració de pensions.
- 1,2% addicional derivat de la Disposició Transitòria 38 de la Llei General de la Seguretat Social.
- Aquesta mesura afecta tots els treballadors per compte d' altri dins del règim general de la Seguretat Social.
3.2.2 Mecanisme d'Equitat Intergeneracional (MEI)
- Es manté la cotització addicional del 0,80%, repartida en:
- 0,67% a càrrec de l' ocupador.
- 0,13% a càrrec del treballador.
- La seva finalitat és reforçar el sistema públic de pensions a llarg termini i anticipar-se als reptes de l'envelliment poblacional.
3.2.3 Cotització addicional de solidaritat
- Afecta treballadors amb ingressos superiors a la base màxima de cotització.
- S' aplicarà una contribució addicional progressiva sobre l'excés de salari que superi la base màxima.
3.3 Mesures laborals i protecció de l'ocupació
3.3.1 Protecció de l' ocupació en empreses beneficiàries d'ajuts
Les empreses que rebin ajuts públics hauran de complir condicions estrictes de manteniment de l'ocupació:
- Prohibició d'acomiadaments per augment de costos energètics fins al 31 de desembre de 2025. Devolució d' ajuts en cas d' acomiadaments injustificats.
3.3.2 Regulació dels ERTOs
- Es mantenen els beneficis en cotització per a empreses que adoptin Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTOs).
- S'intensifica l 'obligació de mantenir l'ocupació per un mínim de sis mesos després de la finalització de l'ERTE.
3.3.3 Empreses afectades per l'erupció volcànica de la Palma
- Es prorroguen els ERTOs per força major fins al 30 de juny de 2025 per a les empreses amb seu al Pas, Los Llanos de Aridane i Tazacorte.
- Es permet l'ajornament del pagament de quotes de la Seguretat Social:
- Desembre 2024 - maig 2025 per a empreses.
- Gener 2025 - juny 2025 per a autònoms.
- Es manté la prestació extraordinària per cessament d'activitat per a autònoms afectats.
3.4 Exempcions i beneficis en la cotització
El RDL 1/2025 introdueix mesures específiques per a sectors clau, especialment el marítim o pesquer.
3.4.1 Exempció de cotització en el sector marítim o pesquer
- S'exclou els treballadors autònoms del Règim Especial del Mar de la cotització de solidaritat, que només serà aplicable a treballadors per compte d' altri.
3.4.2 Modificacions en la Llei de Classes Passives
- S' introdueix una disposició transitòria que alinea l' evolució de les pensions del Règim de Classes Passives amb l' increment progressiu de la base màxima de cotització.
3.4.3 Beneficis en cotització per a ERTOs i Mecanisme RED
- Es condicionen les exempcions en cotització a l'obligació de mantenir l'ocupació durant un període mínim de sis mesos i màxim de dos anys després de la finalització de l'ERTE.
3.5 Mesures NO incloses en el Reial decret llei 1/2025
Tot i que el RDL 1/2025 inclou reformes clau en la Seguretat Social i l'ocupació, algunes mesures proposades en el RDL 9/2024 van quedar fora i estan en fase de negociació.
- Pròrroga de l'SMI 2024 (pendent de negociació amb sindicats i patronal).
- Anticipació de l' edat de jubilació per a personal sanitari en mitjans aeris.
- Modificació de la cotització de treballadors autònoms amb sistemes intercooperatius.
- Extensió del termini de cancel·lació de préstecs atorgats a la Seguretat Social.
- Protecció de col·lectius vulnerables i habitatge
4.1 Suspensió del procediment de desnonament i llançaments per a llars vulnerables
Una de les mesures més rellevants en matèria d'habitatge és la pròrroga de la suspensió de desnonaments per a llogaters en situació de vulnerabilitat econòmica.
4.1.1 Qui es poden beneficiar d'aquesta suspensió?
Podran acollir-se a aquesta mesura:
- Persones en risc d' exclusió social que no disposin d' alternativa habitacional.
- Famílies amb ingressos reduïts el nivell econòmic dels quals s' hagi vist afectat per situacions d'emergència social o laboral.
- Víctimes de violència de gènere, persones dependents, famílies monomarentals o monoparentals amb fills a càrrec.
- Persones en situació d' atur de llarga durada sense ingressos suficients per afrontar el pagament del lloguer.
4.1.2 Condicions de la suspensió
- El Jutjat haurà d'avaluar la situació socioeconòmica del llogater abans d'ordenar el desallotjament.
- Es concedeix una moratòria fins al 31 de desembre de 2025, durant la qual no es podran executar desnonaments ni llançaments forçosos en els casos d'habitatge habitual.
- S'estableix l ' obligació de les Administracions Públiques de garantir solucions habitacionals abans que es produeixi el desallotjament.
4.1.3 A quin tipus d'habitatges aplica?
- Habitatges pertanyents a grans tenidors (persones jurídiques o persones físiques amb més de 10 habitatges).
- Habitatges en propietat de fons d' inversió o SOCIMIS que es trobin en procés d' execució de desnonament.
- En alguns casos, habitatges propietat de persones físiques, si l'arrendador no demostra que depèn del lloguer com a única font d'ingressos.
4.2 Suspensió de desnonaments en procediments penals i altres supòsits
A més de la protecció en casos de lloguer, el Reial decret llei 1/2025 estableix una moratòria en procediments penals relacionats amb l'habitatge.
- Aplicació a judicis verbals: Es permet la suspensió del desnonament quan el demandat pugui acreditar una situació de vulnerabilitat econòmica.
- Habitatges ocupats en propietat de grans tenidors: Es permet la paralització de llançaments en processos per usurpació d'habitatge habitual, sempre que els ocupants demostrin manca d'ingressos i absència d' alternativa habitacional.
4.3 Compensacions a arrendadors afectats per la suspensió de desnonaments
El RDL 1/2025 estableix un sistema de compensacions per a propietaris i immobiliàries afectades per la suspensió dels desallotjaments.
4.3.1 Qui pot demanar compensació?
- Propietaris d'habitatges arrendats que hagin vist retardat el procés de desnonament a causa de la suspensió.
- Persones físiques i jurídiques que acreditin que l' impagament del lloguer ha suposat un perjudici econòmic significatiu.
4.3.2 Com es calcula la compensació?
- La compensació es calcularà en funció del valor mitjà de lloguer de la zona i les despeses corrents assumides pel propietari.
- Es podrà sol·licitar fins al 31 de gener de 2026.
4.3.3 Com es gestionen aquestes compensacions?
- Les Comunitats Autònomes seran les encarregades de gestionar i tramitar les sol·licituds. S'establiran fons específics per garantir la cobertura d' aquestes compensacions.
4.4 Creació d' un sistema públic d' avals per a propietaris i llogaters
- Una de les novetats més importants del RDL 1/2025 en matèria d'habitatge és la creació d'un sistema d'avals i garanties per fomentar l'accés a l'habitatge de lloguer.
4.4.1 En què consisteix aquest sistema?
- L'Estat actuarà com a avalador en contractes de lloguer per a joves i famílies vulnerables, garantint el pagament de la renda en cas d'impagament temporal per part del llogater.
- Es pretén reduir la incertesa dels propietaris, facilitant que més habitatges entrin al mercat de lloguer amb preus assequibles.
4.4.2 Qui se'n pot beneficiar?
- Llogaters amb rendes baixes que acreditin dificultat d' accés a habitatge en el mercat lliure.
- Joves menors de 35 anys en situació de precarietat laboral.
- Famílies vulnerables amb dificultats econòmiques demostrables.
4.4.3 Com funciona?
- L'Estat cobreix l'impagament del lloguer fins a un màxim de 12 mesos.
- El llogater ha de retornar la quantitat endeutada en quotes reduïdes, amb possibilitat de subvenció total o parcial en casos de vulnerabilitat greu.
Article 76 RDL 1/2025. Aprovació d' una Línia d' avals per compte de l' Estat per a la cobertura en cas d' impagament en el lloguer d' habitatge.
- Per facilitar l' accés al mercat de lloguer i mitigar les dificultats econòmiques derivades de l' accés a l' habitatge, el Ministeri d' Habitatge i Agenda Urbana establirà una línia d' avals per cobrir els possibles impagaments derivats dels contractes d' arrendament d' habitatge habitual i permanent per a joves i famílies vulnerables en els termes que reglamentàriament s' estableixin. L' aval garantirà el pagament de totes les rendes o mensualitats impagades fins que la propietat recuperi la possessió de l'habitatge, així com tots els danys causats a la finca per culpa de l'arrendatari, el cost dels subministraments deguts que hagin estat assumits per la propietat, i aquells altres danys i costos que reglamentàriament s' estableixin.
Els avals es gestionaran per les Comunitats i Ciutats Autònomes amb finançament finalista per part de l'Estat.
- Per a l'obtenció de l'aval el llogater haurà de complir, com a mínim, un dels dos requisits següents, tant en el moment de subscripció del contracte d' arrendament com del document de compromís de l' aval:
- Ser menor de trenta-cinc anys.
- Tractar-se de persona vulnerables d' acord amb els criteris establerts reglamentàriament.
- Així mateix, l'atorgament de l' aval requerirà:
- Que la renda del lloguer no superi l'índex estatal de referència al lloguer. b) Dipositar la fiança legal obligatòria del contracte de lloguer i les seves actualitzacions.
- c) Subscriure per arrendador i arrendatari el compromís relatiu a l'aval al lloguer, d' acord amb el model aprovat per l'Administració.
S'entendrà concedit l'aval sempre que es compleixin els requisits anteriors en el moment de la subscripció de l'aval al lloguer.
La sol·licitud per al cobrament de les quantitats degudes i avalades es podrà realitzar en el termini de 6 mesos des que la propietat recuperi la possessió de l'habitatge, ja sigui, mitjançant resolució judicial de llançament, ja sigui mitjançant acord judicial o extrajudicial que acrediti aquesta recuperació de la possessió. Així mateix, reglamentàriament es podran incorporar altres col·lectius com a beneficiaris potencials d'aquesta línia d'avals. Aquest reglament serà aprovat en un termini màxim de 6 mesos des de la publicació d' aquesta norma i serà d' aplicació respecte als contractes vigents a l' entrada en vigor d' aquest Reial decret llei.
- Suport en l' accés a energia i aigua
Es reforcen les mesures de protecció en subministraments bàsics.
5.1 Bo social elèctric
-
- Gener - juny 2025:
- 50% de descompte per a consumidors vulnerables.
- 65% de descompte per a vulnerables severs.
- Juliol - desembre 2025:
- 42,5% de descompte per a consumidors vulnerables.
- 57,5% de descompte per a vulnerables severs.
5.2 Garantia d' accés a subministraments bàsics
- Prohibició de talls de llum i aigua per a consumidors vulnerables fins al 31 de desembre de 2025.
- Els ajuntaments i comunitats autònomes hauran de garantir alternatives de pagament i plans de finançament per a les llars en risc d'exclusió social.
Poden posar-se en contacte amb aquest despatx professional per a qualsevol dubte o aclariment que puguin tenir al respecte.
Documents relacionats
