Novetats en l'àmbit del servei de la llar familiar
El Reial decret 893/2024, publicat al BOE 11/09/2024, té per objecte regular la protecció de la seguretat i la salut en el treball de les persones treballadores en l'àmbit de la relació laboral de caràcter especial del servei de la llar familiar, d'acord amb el que preveu la disposició addicional divuitena de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (Llei 31/1995), que va ser afegida pel Reial decret llei 16/2022.
Amb la finalitat de garantir que la protecció eficaç de la seguretat i salut de les persones treballadores estigui adaptada a les característiques específiques del treball domèstic, la prevenció dels riscos laborals de la relació especial del servei de la llar familiar es regirà pel previst exclusivament a aquesta norma.
Les persones treballadores que presten serveis en l'àmbit del servei de la llar familiar tenen DRET a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut a la feina, que inclou els drets d'informació, formació i participació, paralització de l'activitat en cas de risc greu i imminent i vigilància del seu estat de salut, en els termes que preveu aquesta norma:
- La persona treballadora tindrà dret a efectuar propostes a la persona ocupadora dirigides a la millora dels nivells de protecció de la seguretat i la salut
- La persona treballadora tindrà dret a rebre una formació en matèria preventiva en el moment de la contractació. Aquesta formació serà única, encara que presti serveis per compte de diverses persones ocupadores i haurà d'estar centrada en els riscos associats a la realització de les feines de la llar. Les activitats de formació en matèria preventiva (autoavaluació certificable) aniran a càrrec del SEPEE i es desenvoluparan a través de la plataforma formativa la gestió de la qual correspondrà a la “Fundación Estatal para la formació en el empleo” (Fundae), en els termes que s'establiran mitjançant resolució.
La formació s'ha d'impartir, sempre que sigui possible, dins de la jornada de treball o, en el seu defecte, fora i compensant-ho amb temps de descans equivalent a l'empleat
- Quan les tasques comportin riscos excepcionals en algun dels domicilis en què es treballi s'haurà d'impartir una formació complementària que anirà a càrrec de la persona ocupadora.
- La persona treballadora tindrà dret a interrompre la seva activitat, quan consideri que aquesta activitat comporta un risc greu i imminent per a la seva vida o la seva salut, així com a abandonar el domicili si fos necessari. Aquesta decisió haurà de ser comunicada immediatament a la persona ocupadora.
- La persona treballadora té dret a la vigilància del seu estat de salut, que serà responsabilitat de la persona ocupadora.
Aquesta vigilància, que requereix el consentiment de la persona treballadora, s'ha de fer amb les degudes garanties de respecte a la seva intimitat, i pot incloure la realització d'un reconeixement mèdic, voluntari i adequat, que tingui en compte tots els riscos d'exposició identificats a l’avaluació de riscos, i que es farà, almenys, amb una periodicitat triennal.
El Ministeri de Sanitat ha de promoure la inclusió de la realització gratuïta d'aquests reconeixements mèdics a la cartera de serveis comuns del Sistema Nacional de Salut.
Les obligacions de les persones treballadors en matèria de prevenció de riscos recollides a l'article 29 de la Llei 31/1995 (vetllar per la seva pròpia seguretat i salut a la feina, utilitzar adequadament els mitjans amb què desenvolupin la seva activitat, utilitzar correctament els mitjans i equips de protecció facilitats, informar immediatament sobre qualsevol situació que, al seu parer, comporti, per motius raonables, un risc per a la seguretat i la salut dels treballadors, entre d'altres) seran d'aplicació a la relació laboral especial del serveis de la llar familiar i el seu incompliment laboral podrà ser sancionat.
Les persones treballadores que presten serveis en l'àmbit del servei de la llar familiar tenen DRET a la protecció davant de la violència i l'assetjament, inclosa la violència, l'assetjament sexual i l'assetjament per raó d'origen racial o ètnic, nacionalitat, sexe, identitat o orientació sexual o expressió de gènere.
L'abandonament del domicili davant d'una situació de violència o assetjament patida per la persona treballadora no es podrà considerar dimissió ni podrà ser causa d'acomiadament, sense perjudici de la possibilitat de la persona treballadora de sol·licitar l'extinció del contracte en virtut de l'article 50 de l'Estatut de els treballadors i de la sol·licitud de mesures cautelars en cas de formulació de demandes.
L'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball elaborarà un PROTOCOL d'actuació davant de situacions de violència i assetjament al servei de la llar familiar en el termini màxim d'un any des de la publicació d'aquesta norma que serà publicat a les pàgines web del Ministeri .
La persona ocupadora tindrà el DEURE DE PROTECCIÓ de les persones treballadores que presten serveis en l'àmbit del servei de la llar familiar davant dels riscos laborals, en els termes previstos en aquesta norma:
- Haurà de realitzar una avaluació inicial dels riscos per a la seguretat i salut de les persones treballadores que presten serveis al servei de la llar familiar, que serà actualitzada amb la periodicitat que s'hi determini i, en tot cas, quan es produeixin canvis en les condicions de treball o amb motiu dels danys que s'hagin produït.
- Adoptarà les mesures preventives necessàries per eliminar o reduir i controlar els riscos posats de manifest pels resultats de l'avaluació, documentant-les per escrit amb la data concreta de la seva adopció, lliurant una còpia a la persona treballadora per informar-la.
- Ha d'assegurar-se que les persones treballadores tenen a la seva disposició tota la informació necessària en relació amb els riscos per a la seguretat i la salut del treball que exerceixen, i amb les mesures de protecció i prevenció aplicables als riscos esmentats. El protocol d’actuació davant situacions de violència i assetjament s’haurà d’incloure dins aquesta informació.
- Haurà de permetre la participació de les persones treballadores en el marc de totes les qüestions que afectin la seguretat i la salut al servei de la llar familiar.
- Estarà obligada a informar, com més aviat millor, les persones treballadores del servei de la llar familiar que estiguin o puguin estar exposades a un risc greu i imminent en ocasió de la seva feina, sobre la seva existència i de les mesures adoptades o que, si escau, s'hagin d'adoptar en matèria de protecció.
- Estarà obligada a adoptar les mesures i donar les instruccions necessàries perquè, en cas de perill greu, imminent i inevitable, les persones treballadores puguin interrompre la seva activitat i, si calgués, abandonar immediatament el domicili.
- Haurà de proporcionar a les persones treballadores del servei de la llar familiar equips de treball adequats per a l'exercici de les seves funcions i adoptarà les mesures necessàries perquè la seva utilització sigui segura.
- Haurà de proporcionar, de forma gratuïta, a les persones treballadores del servei de la llar familiar aquells equips de protecció individual adequats per a l'exercici de les seves funcions, quan els riscos no es puguin evitar o no es puguin limitar suficientment per mitjans tècnics de protecció col·lectiva o mitjançant mesures, mètodes o procediments d’organització del treball, i segons es determini en l’avaluació de riscos.
- Les mesures de protecció de treballadors especialment sensibles a determinats riscos, de protecció de la maternitat, de protecció dels menors, i de protecció en matèria de seguretat i salut i informació prèvia sobre els riscos a què estiguin exposats dels treballadors amb relacions de treball temporals o de durada determinada, així com els contractats per ETT, recollides als articles 25, 26, 27, 28.1 i 2 de la Llei 31/1995 de prevenció, respectivament, seran aplicables a la relació laboral especial del servei de la llar familiar.
Les persones ocupadores podran concertar operacions d’assegurança que tinguin com a finalitat garantir com a àmbit de cobertura la previsió de riscos derivats del treball domèstic.
L'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball elaborarà una GUIA TÈCNICA per a la prevenció dels riscos laborals al servei de la llar familiar, que serà publicada a la pàgina web del Ministeri de Treball i Economia Social, en el termini màxim d'un any des de la publicació d’aquesta norma.
El Reial decret regula la manera com es pot dur a terme l'ORGANITZACIÓ de l'activitat preventiva:
- En compliment del deure de prevenció de riscos professionals, la persona ocupadora podrà assumir personalment l'activitat preventiva sempre que tingui la capacitat corresponent a les funcions preventives que hagi de desenvolupar, d'acord amb allò establert al Reglament dels Serveis de Prevenció, o bé tingui suficient capacitat per utilitzar correctament l'eina gratuïta d'avaluació de riscos que estarà disponible a la pàgina web del Ministeri de Treball i Economia Social, en el termini de deu mesos des de la publicació d'aquesta norma.
- La persona ocupadora que, per les seves característiques personals o estat biològic conegut, inclosa aquella que tingui reconeguda la situació de discapacitat física, psíquica o sensorial, no pugui assumir directament aquestes obligacions, podrà delegar-les per escrit en una persona del seu entorn personal o familiar directe que compleixi els requisits de capacitat esmentats.
- La persona ocupadora també podrà designar una o diverses persones treballadores per ocupar-se de l'activitat preventiva sempre que tinguin la capacitat necessària i es compleixin la resta de requisits previstos a l'article 7.3, o podrà concertar aquest servei amb un servei de prevenció aliè.
La norma també aclareix que el RECÀRREC de les prestacions econòmiques en cas d'accident de treball i malaltia professional a què fa referència l'article 164 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social (per manca de mitjans de protecció dels equips de treball) o en instal·lacions, centres o llocs de treball, els tinguin inutilitzats o en males condicions, o quan no s'hagin observat les mesures generals o particulars de seguretat i salut a la feina, o les d'adequació personal a cada treball, tenint en compte les seves característiques i de la seva edat, sexe i altres condicions del treballador), de conformitat amb l’article 3.2 del RD 1596/2011, no serà d’aplicació a les persones treballadores que presten serveis en l’àmbit del servei de la llar familiar.
Pel que fa a l'extensió de l'acció protectora per contingències professionals als treballadors inclosos en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Empleats de la Llar, la norma actualitza l’esmentat article 3.2 del RD 1596/2011 quant a la no aplicació del recàrrec de les prestacions econòmiques en cas d'accident de treball i malaltia professional a què fa referència l'article 164 de la Llei General de la Seguretat Social.
La norma també modifica el Reial Decret 39/1997 pel qual s'aprova el Reglament dels Serveis de Prevenció, introduint una disposició addicional tretzena, que estableix les obligacions relacionades amb els SERVEIS D'AJUDA A DOMICILI:
Els serveis d’ajuda a domicili per a persones en situació de dependència, consistents en l’atenció de les necessitats de la llar i les cures personals, tal com sindica a l’article 15 de la Llei 39/2006, i d’atenció a les necessitats de la seva vida quotidiana, que siguin prestats per persones ocupades per empreses en règim de contractació directa o com a conseqüència de la concessió de la prestació del servei per part d'una entitat pública en el marc del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència, hauran de complir amb les especialitats establertes a la nova disposició addicional (normes que s'hauran d'observar en la realització de l'avaluació de riscos, i regles per a la planificació i adopció de mesures preventives), a més de complir amb la resta de les obligacions establertes en matèria preventiva.
També s'hi inclouen els serveis duts a terme al domicili en el marc d'altres actuacions relatives al respir familiar, la intervenció i el suport familiar, la intervenció i protecció dels menors, o la prevenció o inclusió social, definides a la normativa aplicable.
El Reial decret 893/2024 entra en vigor el 12 de setembre de 2024, però les obligacions previstes en aquest no són exigibles fins transcorreguts 6 mesos des de la posada a disposició de l'eina gratuïta d'avaluació de riscos, fins i tot quan la persona ocupadora concerti aquest servei amb un servei de prevenció aliè.
Transcorregut el termini assenyalat anteriorment, el dret les persones treballadores que presten serveis en l'àmbit del servei de la llar familiar a rebre formació preventiva serà aplicable a partir del moment en què es dicti la Resolució del SEPEE per a la posada en marxa de les activitats de formació en matèria preventiva.
De la mateixa manera, una vegada transcorregut el termini esmentat, la possibilitat que el dret a la vigilància de la salut de les persones treballadores inclogui el reconeixement mèdic serà aplicable només quan es desenvolupin les previsions normatives relatives a la realització de reconeixements mèdics en el marc. del Sistema Nacional de Salut.