Novetats laborals per a l'any 2026

10/3/2026

L'absència d'aprovació dels pressupostos generals de l'Estat per a 2026 determina, d'acord amb el que es preveu en l'article 134.4 de la Constitució, la pròrroga automática dels pressupostos de l'exercici anterior. En conseqüència, continuen aplicant-se els pressupostos de 2023 —que ja venien prorrogats en exercicis anteriors— fins que s'aprovi una nova Llei de pressupostos per al present any.

A continuació, es recullen les principals novetats en matèria laboral aplicables durant 2026.

COTITZACIONS SOCIALS

Règim general: la base màxima de cotització s'incrementa també enguany, i se situa en els 5.101,20 € mensuals, o 170,04 € diaris, mentre que les bases mínimes, s'incrementen en el mateix percentatge que l'SMI, que com veurem després, s'ha incrementat finalment en un 3,1%, per la qual cosa, una vegada incrementat ja l'SMI, s'hauran d'incrementar en aquest mateix percentatge les bases mínimes de cotització de 2025 de cada grup.

La cotització corresponent al mecanisme d'equitat intergeneracional serà de 0,90 punts percentuals, dels quals el 0,75 correspon a l'empresa i el 0,15 al treballador. La cotització per solidaritat que s'aplica als treballadors els ingressos dels quals superin la base màxima de cotització per al 2026, es determinarà com un import adicional a la cotització per base màxima que s'obtindrà aplicant percentatges diferents de tres possibles trams que són: l'1,15% a la part de la retribució compresa entre 5.101,21 € i 5.611,32 €; l'1,25% a la part de la retribució compresa entre 5.611,33 € i 7.651,80 €; i l'1,46% a la part de la retribució que superi els 7.651,80 €. A més d'aquests percentatges addicionals respon en diferent proporción l'empresa i el treballador.

Tipus de cotització: no varien en el substancial des de fa anys, i en tot cas, mentre no s'aprovi una Llei de pressupostos, o una Ordre anual de cotització, es mantenen elstipus fixats per a l'any 2025, per la qual cosa els tipus que queden ara com ara són els següents:

 

Nova tarifa de primes d’AT i EP: com a novetat el RDL 3/2026 introdueix en el text de la LGSS, una nova disposición addicional seixanta-unena, que conté una actualització de la tarifa de primes per a la cotització per accidents de treball i malalties professionals, derogant amb això la DA 4a de la Llei 42/2006, Llei pressupostària per a 2007, que des de fa anys mantenia aquesta prima en una norma eminentment temporal, i que havia estat modificada en reiterades ocasions, residenciant-la en el cos normatiu adequat i estable de la LGSS. D'altra banda, s’ha aprovat el Reial decret 10/2025, de 14 de gener, que aprova la Classificació nacional d'activitats econòmiques 2025 (CNAE- 2025), que feia necessària l'actualització urgent de la tarifa de primes perquè la cotització obté elseu valor en funció de la classificació de l'activitat econòmica del sistema.

Mecanisme d’equitat intergeneracional: el RDL 3/2026 ha actualitzat per a 2026 el MEI, que serà del 0,90%, de manera que quan hagi de ser distribuït entre empresa i treballador, el 0,75% serà a càrrec de l'empresa i el 0,15% a càrrec del treballador.

Autònoms: per a l’any 2026, i en absència d'una nova Llei de pressupostos generals de l'Estat, no s'han actualitzat de moment ni la taula general ni la taula reduïda de bases de cotització per trams d'ingressos aplicables als treballadors autònoms previstes per a 2025. En aquest sentit, el RDL 3/2026 estableix expressament la pròrroga d'aquestes taules durant 2026. No obstant això, sí que s'actualitza la base màxima de cotització corresponent als trams 11 i 12 de la taula general, que s'ajustarà al nou topall màxim de cotització del règim general, fixat en 5.101,20 € mensuals. Per part seva, la base mínima de cotització es manté en 950,98 € per a la taula general i en 653,59 € per a la taula reduïda. Des de l’01-01-2019 resulta obligatòria per als treballadors autònoms la cobertura de les contingències professionals, la protecció per cessament d'activitat i la cotització per formació professional. En conseqüència, els tipus de cotització aplicables el 2026 es mantenen, amb carácter general, els mateixos percentatges vigents el 2025: 28,30% per a contingències comunes; 1,30% per a contingències professionals; 0,90% per al cessament d'activitat; i 0,10% per a formació professional. A aquests percentatges s'afegeix el MEI, que per a 2026 es fixa en 0,90%.

Els autònoms societaris i els autònoms col·laboradors no podran triar durant 2026 una base de cotització inferior a 1.000 euros, tret que una futura Llei de pressupostos generals de l'Estat disposi una altra cosa. En relació amb la denominada tarifa plana per a autònoms, tampoc s'introdueixen modificacions respecte del règim aplicable el 2025. En conseqüència, es manté la quota reduïda de 80 € mensuals durant els primers dotze mesos d'activitat, amb independència del nivell d'ingressos. Així mateix, aquesta quota podrà mantenir-se durant els dotze mesos següents, sempre que els ingressos nets del treballador autònom siguin inferiors al salari mínim interprofessional, que per a 2026 se situa en 1.221 € mensuals.

Contractes de formació i aprenentatge i contractes de formació en alternança: s'aplicaran les previsions vigents per a 2025, i així quan la base de cotització superi la base mínima mensual, s'aplicarà un sistema de cotització amb els percentatges propis del règim general, aplicant-se també el nou percentatge del MEI del 0,9% (0,75% a càrrec de l'empresari i 0,15% a càrrec del treballador), i per contra, quan la base de cotització no superi la base mínima, les quotes des de l’01-01-2025 i que ara com ara es mantenen durant el 2026 són les següents: 67,13 € per contingències comunes (55,97 € a càrrec de l'empresari i 11,16 € a càrrec del treballador); 7,71 € per contingènciesprofessionals a càrrec exclusiu de l'empresari; 4,25 € per FOGASA a càrrec exclusiu de l'empresari; i per a formaciónprofessional 2,36 €, (2,09 € seran a càrrec de l'empresari i 0,27 € a càrrec del treballador).

Sistema especial d'empleats de la llar: s'aplicaran les previsions vigents per a 2025. Així les bases de cotització per contingències comunes i professionals es determinaran, aplicant l'escala de bases de cotització en funció de les retribucionsque va publicar l'Ordre PJC/178/2025, de 25 de febrer, i els tipus de cotització continuaran sent del 28,30%, dels quals el 23,60% serà a càrrec de l'ocupador i el 4,70% a càrrec del'empleat. Per a les contingències professionals s'aplicarà el tipus previst en la nova tarifa de primes aprovada pel RDL 3/2026 de la DA 61a de la LGSS (clau epígraf 97), i per a desocupació i FOGASA s'apliquen els mateixos tipus que els exposats per al règim general amb variació, segons els casos, en funció del carácter indefinit o temporal de la relació. Addicionalment, i novament, ara des de l’01-01-2026, serà aplicable una reducció del 20% en l'aportació empresarial per contingències comunes, per als treballadors contractats i ques'incorporin al sistema especial d'empleats de la llar.  Entenemque es manté també per a 2026 la bonificació del 80% de les aportacions per desocupació i FOGASA. S'aplica el nou MEI del 0,90 (0,75% l'empresari i 0,15% el treballador).

PENSIONS

Ha estat el RDL 3/2026, després de decaure el RDL 16/2025, el que finalment s'ha encarregat de fixar l'increment i els imports de les pensions per a 2026. Aquesta norma fixa amb caràcter general un increment de les pensions del sistema, d'un 2,7%respecte de l'import que tenien l'any 2025, per ser aquest increment equivalent al valor mitjà de les taxes de variació interanual expressadesen tant per cent de l'índex de  preus al consum dels dotze mesos previs a desembre de 2025. Les pensions mínimes s'incrementen un 7%, les no contributives s'incrementen en un 11,4% i les del SOVI un 7,07%. Cal recordar que enguany,com ja va succeir en els tres anys anteriors, no es percep la paga addicional que fins fa quatre anys es percebia per a regularitzar l'IPC estimat, i això pel fet que des de 2022 s'ha aplicat un nou sistema de revaloració, que no té en compte l'IPC estimat per a l'any que s'inicia, sinó la variació real registrada de l'IPC durant l'any anterior.

- El topall màxim de les pensions públiques per al 2026 es fixa en 3.359,60€ bruts mensuals, i en còmput anual queda fixat en 47.034,40 €.

- El complement de les pensions contributives per a la reducción de bretxa de gènere per a 2026 ascendeix a un import de 36,90 € mensuals per cada fill.

Les pensions mínimes anuals queden fixades en les següents quanties:

Jubilació:

  • Amb 65 anys o més amb cònjuge a càrrec = 17.592,40 €
  • Amb 65 anys o més sense cònjuge a càrrec i unitat económica unipersonal (u.e.u.) = 13.106,80 €
  • Amb 65 anys o més amb cònjuge no a càrrec = 12.441,80 €
  • Menor de 65 anys amb cònjuge a càrrec = 17.592,40 €
  • Menor de 65 anys sense cònjuge a càrrec i u.e.u. = 12.262,60 €
  • Menor de 65 anys amb cònjuge no a càrrec = 11.590,60 €

Incapacitat permanent:

  • Gran Incapacitat amb cònjuge a càrrec = 26.385,80 €
  • Gran Incapacitat sense cònjuge a càrrec i u.e.u. = 19.660,20 €
  • Gran Incapacitat amb cònjuge no a càrrec = 18.662,00 €
  • Absoluta amb cònjuge a càrrec = 17.592,40 €
  • Absoluta sense cònjuge a càrrec i u.e.u. = 13.106,80 €
  • Absoluta amb cònjuge no a càrrec = 12.441,80 €
  • Total amb 65 anys i amb cònjuge a càrrec = 17.592,40 €
  • Total amb 65 anys i sense cònjuge a càrrec i u.e.u. = 13.106,80 €
  • Total amb 65 anys amb cònjuge no a càrrec = 12.441,80 €
  • Total amb edat entre 60 i 64 anys amb cònjuge a càrrec = 17.592,40 €
  • Total amb edat entre 60 i 64 anys sense cònjuge a càrrec i u.e.u. = 12.262,60 €
  • Total amb edat entre 60 i 64 anys amb cònjuge no a càrrec = 11.590,60 €
  • Total derivada de malaltia comuna menor de 65 anys amb cònjuge a càrrec = 9.662,80 €
  • Total derivada de malaltia comuna menor de 65 anys sense cònjuge a càrrec = 9.662,80 €
  • Total derivada de malaltia comuna menor de 65 anys amb cònjuge no a càrrec = 9.580,20 €
  • Parcial del règim d'accidents de treball: titular amb 65 amb cònjuge a càrrec = 17.592,40 €
  • Parcial del règim d'accidents de treball: titular amb 65 anys sense cònjuge a càrrec = 13.106,80 €
  • Parcial del règim d'accidents de treball: titular amb 65 anys amb cònjuge no a càrrec = 12.441,80 €

Viduïtat:

  • Titular amb càrregues familiars = 17.592,40 €
  • 65 anys o més o discapacitat igual o superior al 65% = 13.106,80 €
  • Entre 60 i 64 anys = 12.262,60 €
  • Menor de 60 anys = 9.931,60 €

Altres pensions:

  • Orfandat i a favor de familiars per beneficiari = 4.011,00 €
  • Orfandat per beneficiari menor de 18 anys amb una discapacitat = o > al 65% = 7.882,00 €
  • SOVI no concurrent = 8.394,40 €
  • SOVI concurrent = 8.149,40 €

- La quantia de les pensions no contributives de jubilació i invalidesa es fixa en 8.803,20 €.

INTERÈS LEGAL DELS DINERS

El tipus d'interès legal dels diners per a 2026 es manté en el 3,25%, interès que és el que serveix de referència -més 2 punts-, per a l'execució de sentències líquides davant els jutjats socials. L'interès de demora, per part seva, es manté, també ara com ara, en el 4,0625%.

QUANTIA DE L'INDICADOR PÚBLIC DE RENDA D'EFECTES MÚLTIPLES (IPREM)

Per a 2026, les quanties de l'IPREM es mantenen en l'import que es va fixar per a 2025, 2024 i 2023, que són les següents:

  • IPREM diari 20,00 €
  • IPREM mensual 600,00 €
  • IPREM anual 7.200,00 €

En els supòsits en què l'IPREM va substituir a l'SMI i la norma es referís a l'SMI en còmput anual, l'IPREM serà de 8.400,00 €, tret que en aquestes normes s'exclogués expressamentles pagues extraordinàries, i en aquest cas la quantia serà de 7.200,00 €.

SALARI MÍNIM INTERPROFESSIONAL

Sí que s'ha incrementat el salari mínim interprofesional en un 3,1%, increment aprovat el mes de febrer mitjançant el Reial decret 126/2026, de 18 de febrer. Es preveu expressament que regirà aquest SMI amb efectes des de l’01-01-2026.

  • SMI diari 40,70 €
  • SMI mensual 1.221,00 €
  • SMI anual 17.094,00 € (14 pagues)
DEVOLUCIÓ DE COTITZACIONS PER ALS AUTÒNOMS EN RÈGIM DE PLURIACTIVITAT

En el RDL 3/2006 també s'estableix per a l'any 2026 la mesura ja coneguda d'anys precedents que consisteix en la devolució de quotes dels autònoms en situació de pluriactivitat. Així, els treballadors autònoms que, per raó d'un treball per compte d'altri desenvolupat simultàniament, cotitzin en règim de pluriactivitat, i ho facin durant l'any 2026, tenint en compte tant les cotitzacions efectuades en aquest règim especial com les aportacions empresarials i les corresponents al treballador en el règim de Seguretat Social que correspongui per la seva activitat per compte d'altri, tindran dret al reintegrament del 50% de l'excés en què les seves cotitzacions per contingències comunes superin la quantia de 17.323,68 €, amb el topall del 50% de les quotes ingressades en aquest règim especial, per raó de la seva cotització per les contingències comunes.

Com en anys anteriors, aquest reintegrament es preveuque l’abonarà la Tresoreria General de la Seguretat Social, en un termini màxim de quatre mesos des de la regularitzacióprevista per al nou sistema de cotització dels autònoms.

NOVETATS DE LA LLEI 9/2025 DE 3 DE DESEMBRE, DE MOBILITAT SOSTENIBLE

La Llei 9/2025, de 3 de desembre, de mobilitat sostenible, i en vigor des del dia 04-12 2025 redefineix la mobilitat del treballador en l'empresa, de manera que el trajecte a la feina deixa de ser una qüestió privada i s'integra en l'àmbit laboral i de negociació col·lectiva en l'empresa, amb finalitat tant de disminuir l'impacte mediambiental com també de reduir la sinistralitat in itinere. Per a aquestes finalitats s'obliga que les empreses, o centres de treball, amb més de 200 treballadors, o 100 treballadors per torn, elaborin plans de mobilitat sostenible al treball, per a fomentar el transport públic, la mobilitat activa, el cotxe compartit o el teletreball. Aquests plans que s'incorporen a la negociació col·lectiva, caldrà negociar-los amb la representación legal dels treballadors i aprovar-los amb data límit de finals de desembre de 2027. La nova regulación preveu un règim sancionador específic per als casos d'incompliment empresarial dels nous deures previstos en la norma.

AUGMENT DELS PERMISOS DE MATERNITAT I PATERNITAT

L’01-01-2026 van entrar plenament en vigor les novetats del Reial decret llei 9/2025, que ampliava els permisos per naixement i cura del menor a dinou setmanes retribuïdes per progenitor (sis d'obligatòries després del part i tretze de flexibles, fins  als dotze mesos), amb reconeixement també per a famílies monoparentals de fins a trenta-dues setmanes. A més, s'habiliten des de gener de 2026 les dues setmanes addicionals de permís (quatre en famílies monoparentals) per a naixements/adopcions a partir del 02-08-2024, i que poden gaudir-se, de manera flexible fins que el menor compleixi vuit anys. Totes les setmanes retribuïdes, amb inclusió de les addicionals, computen al 100% de la base reguladora, enfortint amb tot això la conciliació i corresponsabilitat parental. Aquestes mesures consoliden un règim més generós i flexiblerespecte al marc anterior, amb aplicació tant a treballadors públics com privats.

MECANISME RED EN AUTOMOCIÓ: PRÒRROGA EN 2026

El Consell de Ministres va acordar el desembre de 2025 la pròrroga, a partir de 2026, del mecanisme RED de flexibilitat i estabilització de l'ocupació per al sector de la fabricació de vehicles de motor, i això permet que les empreses afectades per canvis estructurals en l'automoció, puguin sol·licitar mesures de reducció de jornada o suspensió de contractes fins al 30-06-2026, com a alternativa interna als acomiadaments. Aquesta pròrroga respon a la persistencia de necessitats de requalificació i transició profesional en el sector, i exigeix compromisos de manteniment de l'ocupació i plans formatius vinculats a l'ocupació estable.

A més, la seva activació manté requisits específics sobre pèrdua d'afiliació i sectorsCNAE, i prolonga l'aplicació d'eines de flexibilitat interna ja existents, reforçant l'ús d'instruments com els ERTO sectorials vinculats a formació. En resum, l'extensió del mecanisme RED reforça la capacitat de les empreses del sector automobilístic per a gestionar la transició laboral sense haver de recórrer necessàriament a acomiadaments massius.